דלג לתוכן דלג לפוטר

אמנותי

בניית ממ"דים – כי כשיש ספק, אין ספק

ישראל ידעה תקופות טובות יותר ופחות אבל כמדינה המצויה באזור במתיחות גבוהה, ישראלים יודעים כי עליהם להיות תמיד מוכנים ל"משהו". מצב הכוננות התמידית אינו מאפשר לבעלי בתים פרטיים להסתמך על מזלם. במקרה של התראה בלתי צפויה, לכל בני הבית יש דקות ספורות להגיע למרחב המוגן.

היסטוריה קצרה

בשנת 1991 נחחק חוק המחייב כי בכל מבנה יוקם ממ"ד. אולם לא תמיד היו אלו פני הדברים. אם בשנות ה-50 וה-60 היו המקלטים אמצעי המיגון העיקרי בו הציבור השתמש, הרי שעם השנים הלכה והתחדדה ההבנה כי מדובר בסיכון גבוה מדי לחיי בני אדם ועל מקלטים להיות זמינים יותר כך שבמקרה של אסון, דיירים יוכלו להגיע למרחב המוגן בתוך פחות מ-2 דקות.

יתרונות בבניית ממ"ד

בניית ממ"דים הינה בעלת יתרונות רבים ולא רק מבחינה בטחונית. עם הזמן החולף והעלייה בביקוש לשטחי מגורים, הממ"ד משמש משפחות למטרות שונות.

* הגנה מפני רעידות אדמה – בשל היותו מחזק את יסודות הבנייה, לממ"ד תרומה נוספת למבנה וזו באה לידי ביטוי בהגנה מפני רעידות אדמה או נזקי טבע אחרים העלולים לפגוע בחיי אדם.

ישראל ממוקמת מעל השבר הסורי אפריקאי כך שהיא ניצבת בסכנה שכן רעידת אדמה עלולה לגבות חיי אדם. בדיוק כמו ביוון, טורקיה וקפריסין, במקרה של רעידת אדמה רק תשתיות ומיגון טובים יכולים להציל מפני סיכון ממשי לחיים. רעידת האדמה האחרונה שהתרחשה בישראל הייתה בשנת 1995 כך שלא מדובר באירוע נדיר מדי.

* עמידות לשנים רבות יותר – בניית ממ"ד מחזקת את הבניין ואת יסודותיו. בעוד שמבנים ישנים כיום מהווים סכנה עבור הדיירים ובאזורים מסוימים בארץ אף נחשבים למסוכנים למגורים, בתים בהם מותקן ממ"ד צריכים לעבור שיפוץ כולל. באופן זה, לבניית ממ"ד יתרון שהוא לא רק ביטחוני אלא לא פחות מכך גם בטיחותי עבור הדיירים.

* הרחבת שטח האחסון והשירות – תכנון נכון של הממ"ד מאפשר שימוש ביתר השטח למטרות אחרות ומפנה את הבית מחפצים שאינם בשימוש תדיר. במקביל, חדר הממ"ד יכול לשמש כחדר עבודה, חדר שינה, מחסן או לכל מטרה אחרת שאינה שירותים או מקלחת.

דרישות החוק לבניית ממ"ד

 מבחינת המחוקק, כל מבנה מחוייב בהחזקת מרחב מוגן לדיירים. בנוסף, בעת שיפוץ מבנה או שיפורו במסגרת פרויקט תמ"א 38, חובה על היזם לכלול ממ"ד בתכנון.

על מנת להגדיר ממ"ד כסטנדרטי, הוא צריך לעמוד בהגדרות מסוימות: עליו להיות בגודל של 9 מ"ר לכל הפחות ובגובה של 2.5 מטרים לפחות. כמו כן, עליו להיות בעל 2 פתחי אוורור או יותר, אחד פנימי ואחד חיצוני.

על הקירות להיות בעובי של 25 ס"מ לפחות ולפעמים אף יותר, בהתאם למיקומם במבנה ומידת החשיפה שלהם. יש להבטיח כי הממ"ד יגן על הדיירים מרסיסים חיצוניים באמצעות הגנה על פתחי האוורור.

בניית ממ"ד – עלויות

העלויות של בניית ממ"דים משתנות ומושפעות ממדדים כמו עלויות עבודת אדריכל, אופי התכנון הקונסטרוקטיבי הנדרש בהתאם לתנאים הסביבתיים, עלויות הבנייה עצמה, מיקום הממ"ד, המרחב בממ"ד, אופי תהליך קבלת היתרי הבנייה ועוד.

בניית ממ"ד בבית פרטי יכולה לעלות בין 15,000-25,000 ש"ח כשעלויות הביצוע יכולות להגיע עד 100,000 ש"ח. סכום זה אינו כולל עלויות נוספות כגון מערכת סינון אוויר, שילוב מעצבים, מהנדסים ויועצי בנייה, התנהלות בירוקרטית מול גורמים רלוונטיים ועוד.

בניית ממ"ד בשיטה הטרומית מודולרית

לעומת העלויות הגבוהות המאפיינות את הבנייה של ממ"דים בשיטה הרגילה, בניית ממ"ד בשיטה הטרומית מודולרית מאפשרת חסכון משמעותי בהוצאות הכלליות, חוסכת את השלבים הארוכים בדרך לקבלת היתרים ואישורים, מונעת את הצורך בריצות וטרטורים בין אנשי מקצוע שונים ומשחררת את בעלי הנכס ממשא ומתן מתמשך עם בעלי מקצוע וההכרח לקשר ביניהם ועיכובים הנגרמים בשל טעויות בשרשרת האספקה.

למעשה, בניית ממ"ד בשיטה הטרומית מודולרית מתקיימת בכמעט שליש זמן ובחסכון של כמעט 30% במחיר. מרגע התכנון עד רגע קבלת המפתח – בעל הנכס נהנה משקט נפשי מופתי.

שתף את המאמר הזה:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
חזרה לדף הבלוג הראשי

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

כשהתקופה קשה – הבניה קלה

אנחנו חיים בתקופה רוויית מתחים וכל אחד מאיתנו חווה את המתחים בדרכו. כאשר הכל סביבננו הולך ונעשה מעיק, כולנו צריכים להבטיח לעצמנו פינות של ביטחון.

קרא עוד »
דילוג לתוכן