דלג לתוכן דלג לפוטר

אמנותי

"בניה קלה מבטון" – לא מה שחשבתם

המונח "בנייה קלה" הפך להיות מטבע לשון שגור בפי כולם, אבל האם באמת מדובר בבנייה קלה? בדיקה (קלה) מגלה כי רוב מי שמשתמש בביטוי, לא באמת יודע את הכוונה האמיתית מאחורי השם. בפועל, חל בלבול עצום בין שיטות הבנייה החדשות ובתוך זמן קצר, כל שיטות הבנייה קיבלו שם של בנייה רעועה. במאמר הבא ננסה לעשות קצת סדר. אחרי הכל, כולנו רוצים לחזור לבית שמרגיש כמו בית, ולא לאוהל.

בטון – קשה מבפנים, קל במרחב

כל מי שהתנסה בעבר במגורים בבתים שנבנו בשיטת הבנייה הטרומית, הספיק לאגור רשמים ולא אחת נשמעת האמירה "בית ללא בית", לציון האיכות הרעועה של הבנייה הטרומית הרגילה. זה לא מנותק מהמציאות: בשנות התשעים של המאה הקודמת מהרו לבנות בישראל בתים טרומיים שנועדו לשרת את העולים ואת הגידול המסיבי באוכלוסייה. עם זאת, רבים מבתים אלו התאפיינו בעמידות נמוכה לתנאים משתנים של מזג האוויר, ללחות גבוהה, ליובש, רטיבות ובכלל, התאפיינו בבלאי מהיר.

אז מה ההבדל?

לשיטת הבנייה מבטון נעשה עוול כשהיא זכתה לשם "שיטת בנייה קלה". אבל כולנו יודעים שאחת התכונות הפחות אופייניות לבטון היא משקל קל. למעשה, השם המקצועי המדויק של הבנייה בבטון הוא "בנייה טרומית מודולרית" (שאת משמעותו נסביר בהמשך), ולא מדובר בבנייה קלה.

אז מה כן?

הבנייה הטרומית המודולרית היא כל כך מהירה, כל כך יעילה וכל כך מותאמת לעידן הפוסט מודרני, שרבים מבלבלים בינה ובין שיטות הבנייה הקלה למיניהן.

ביחס לחומרים מסורתיים בהם נעשה שימוש, הבנייה בבטון מתבצעת במינימום זמן – כל כך מהר, שהיא אפילו יעילה פי כמה משיטת הבנייה הקלה. אם זה לא מספיק, אז הודות למודולים המאפיינים אותה, היא מאפשרת להוביל מבנים שלמים משטח המפעל ישירות לשטח הייעודי לבית, במינימום משקל.

אין להתבלבל בין "הבנייה הטרומית המודולרית" ובין ה"בנייה קלה" המבוססת על שימוש בחומרים קלים כמו פאנלים שלא עמידים לטווח זמן ארוך. מי שכבר ניסה, יודע.

אז מה האמת על הבנייה בבטון?

בטון הוא אחד החומרים הנחשבים לבין העמידים, היציבים והסבילים יותר שקיימים ולא בכדי, הוא מהווה את אחד מחומרי הבנייה הפופולאריים והיותר מקובלים בעולם הבנייה. בטון עמיד בפני תנאי מזג אוויר קשים, בעל בלאי מינימלי והודות לטכנולוגיות הבנייה הקיימות כיום בתחום – ניתן להקנות לו תכונות מיוחדות ועיבודים שונים

במהותו, הבטון המזוין נוצר כדי לשמש לתעשיות כבדות וגדולות. בתהליך ייצורו, הוא נוצק בשילוב פלדה לתוך תבניות גדולות, כשהוא מכוסה במערכת טרמית חיצונית המותאמת ליציקה והמגבירה את רמות הבידוד התרמי מצמצם הוצאות שוטפות על חשמל ומבטיח עמידות מקסימלית לשנים רבות. כדי להעניק לקירות הבטון את המראה הרצוי, מוסיפים שליכט חיצוני, חיפוי אבן, קרמיקה או כל חומר גלם אחר לפי בחירת הלקוח.

בשיטות הבנייה הקלה לא משתמשים בבטון ולכן, התוצאה המתקבלת היא של בנייה ארעית יותר. לעומת זאת, הבנייה הטרומית המודולרית בבטון לא עושה שימוש בחומרים קלים הפוגעים באיכות הבנייה ועדיין – היא מהירה יותר לבנייה: גם מהבנייה הקלה וגם מהבנייה המסורתית!

בשיטת הבנייה המסורתית עובדים בהדרגתיות לא מסונכרנת: קיר אחר קיר, חדר אחר חדר, כשבכל שלב – נדרש תיאום מקסימלי בין החשמלאי למהנדס, בין מתקין תשתיות המים והרצף, וכולנו יודעים שבפועל – התיאום כמעט ולא קיים.

בשיטת הבנייה הטרומית המודולרית – משלבים את יתרונות החוסן של הבטון בד בבד עם היתרונות הייחודיים של יציקה במפעל ע"פ תוכנית : נעשה שימוש בתבניות ליציקה של מודול שלם היוצרת חוזק ועמידות, ובו זמנית מפחיתים בעיות המוכרות כל כך בשיטת הבנייה הקונבנציונלית המסורתית.

בידוד ודיוק בסטנדרטים הגבוהים בעולם

הביצוע מתאפשר בתוך זמן קצר הודות לשימוש ביחידות מוכנות מראש שתוכננו על פי דרישות הלקוח והפיקוח האדריכלי. מיד לאחר יציקת היחידות, ממקמים את הקירות הפנימיים ואת כל התשתיות הנדרשות לבניית הבית המודולרי שלכם. כל התהליך מתבצע תחת פיקוח צמוד של יועץ קרקע, מהנדס בניין ואדריכל שיועדו בדיוק למטרה זו.

בכל אחד מהשלבים, הלקוח יכול לקחת חלק פעיל בבנייה, להעיר הערות, לבחון דרכי ביצוע שונות מחדש ולשפר את המבנה כפי שהוא רואה אותו. הודות לשימוש בתוכנות אדריכלות מתקדמות, קל הרבה יותר ליצור את הבית שעליו חלמתם בלי להתפשר – עד לפרט האחרון.

שתף את המאמר הזה:
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
חזרה לדף הבלוג הראשי

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

כשהתקופה קשה – הבניה קלה

אנחנו חיים בתקופה רוויית מתחים וכל אחד מאיתנו חווה את המתחים בדרכו. כאשר הכל סביבננו הולך ונעשה מעיק, כולנו צריכים להבטיח לעצמנו פינות של ביטחון.

קרא עוד »
דילוג לתוכן